دوربین سایبرشات QX10 سونی

دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX10 هم حدود 250 دلار برای خریدار هزینه دارد. با تبدیلی ساده می‌توان دریافت که این‌ها به تومان چقدر می‌شوند و با آن میزان پول چه دوربین‌ عکاسی هایی می‌توان خرید. ضمنا دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX10 و بدتر از آن،دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX100 اصلا دوربین‌های عکاسی کوچکی نیستند و در حقیقت سونی دو عدد استوانه ساخته که باید آن را در جیب تنگ شلوار خود حمل کنید و برای عکاسی هم آن را به دوربین خود متصل نمایید. به طور اساسی اگر قرار بود عکاسان گوشی‌های هوشمند بخواهند چیزی اضافه با خود حمل کنند، خوب دوربین عکاسی کامپکت را می‌خریدند که هم باریک‌تر است، هم مجهزتر و البته ارزان قیمت‌تر می باشند.

QX10

واقعیت این است که دوربین های عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX10 و QX100 دوربین‌ عکاسی هایی کامل می باشند. دوربین‌ عکاسی هایی هستند که فقط نمایشگر ندارند. اگر قصد داشته باشیم اکنون تنها به نقد و بررسی دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX10 بپردازیم، باید بگوییم که دکمه‌ی پاور دارد، دکمه‌ی شاتر دارد، اهرم زوم دارد، پورت میکرو USB دارد، حتی پیچ اتصال به سه پایه و میکروفون‌های استریو هم دارد، و اگر درب پشتی را باز کنیم می‌توانیم باتری لیتیوم-یونی 600 میلی آمپر ساعتی مدل NP-BN سونی که پیش از این هم بر روی بعضی دیگر دوربین‌های عکاسی کامپکت این کمپانی ملاقات‌هایی با آن داشتیم را مشاهده کنیم.

اتفاقا در همین قسمت هم می‌توان شیار کارت حافظه‌ی Micro SD را دید. یک نمایشگر تک رنگ به اندازه‌ی نصف ناخن انگشت را هم می‌توان در کنار دوربین عکاسی مشاهده نمود که فقط اطلاعات باتری و نهایتا داشتن یا نداشتن کارت حافظه را نشان می‌دهد./ عکاسی صنعتی

در نتیجه دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX10 یک دوربین عکاسی کامل می باشد که فقط نمایشگر برای کادر بندی و نمایش عکس‌ها ندارد. همچنین بعضی از کنترل‌های آن را هم فقط می‌توان با استفاده از صفحه‌ی لمسی دیوایس هوشمند انجام داد. فراموش نکنیم که دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX10 بدنه ای کاملا فلزی و خوش ساخت دارد و هرچند که اجزای متحرک نسبتا زیادی دارد، ولی به نظر نمی‌رسد از آن‌هایی باشد که خیلی زود مستهلک بشود.

گفتنیست از لحاظ مشخصات فنی، دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX10 گویی یک WX150 ساده شده می باشد. سنسور تصویر کوچک 1/2.3 اینچی Exmor R CMOS با رزولوشن 18 مگاپیکسل که در بسیاری از کامپکت های سونی دیده می‌شود، لنز 25 میلی متری با قابلیت زوم 10 برابر و F/3.3-5.9، لرزش گیر تصویر اپتیکال، Wi-Fi و NFC داخلی از جمله ویژگی های آن می باشند. در پشت دستگاه، گیره ای قرار دارد که می‌تواند به اندازه های متفاوتی باز شود و به گوشی هوشمند متصل شود.

باید بدانید که اتفاقا گیره‌ی خیلی محکمی است و می‌توانید مطمئن باشید که هیچ گاه از گوشی جدا نمی‌شود. با این وجود مقداری جدا کردن آن از گوشی می‌تواند مشکل باشد. هرچند که طراحان تا توانسته‌اند چیزهای مختلفی را بر روی این دوربین جای داده‌اند تا بتواند عملکرد مستقل داشته باشد، ولی فلاش یکی از آن‌ها نبوده است. به هر صورت فلاش ندارد و نمی‌تواند از فلاش گوشی شما استفاده کند. واقعا اگر دچار کمبود نور هستید می‌توانید فلاش گوشی خود را به صورت چراغ قوه، به طور دائم روشن نگه دارید تا نور محیط را تامین کند. هرچند که آن قدر این دوربین عکاسی بزرگ می باشد که احتمالا به راحتی در سمت مخالف چراغ، سایه ایجاد خواهد کرد.

گفتنیست ارتباط بین دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX10 و دیوایس هوشمند با Wi-Fi صورت می‌گیرد و هرچند که NFC بر روی آن وجود دارد، اما فقط برای Pair کردن به کار می‌آید. ضمنا قبل از آن باید اپلیکیشن سونی Play Memories را بر روی دیوایس خود نصب کرده باشید. برای اتصال دوربین عکاسی مذکور به گوشی هوشمند، می‌توانید Wi-Fi گوشی را روشن نمایید و سپس پسووردی که در پشت درب محفظه باتری دوربین نوشته شده است را وارد نمایید. باید بگوییم به طور کلی بین 10 تا 15 ثانیه اتصال دوربین عکاسی به دیوایس هوشمند زمان می‌برد. این پروسه می‌تواند هم در اندروید و هم در iOS انجام شود. در حال حاضر این دوربین عکاسی جذاب با ویندوز فون کار نمی‌کند.

مشخصات اصلی دوربین عکاسی سونی Cyber-shot DSC-QX10
تاریخ معرفی به بازار: Sep 4, 2013
اندازه سنسور : (6.17 x 4.55 mm)
پیکسل های موثر :
محدوده لنز : 25–250 mm
نوع سنسور : BSI-CMOS
قیمت جهانی: $250
بازترین دیافراگم : F3.3–5.9

در ادامه لازم به ذکر است که دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX10 دوربین عکاسی نشانه و عکس می باشد و اپلیکیشن نیز چیزی بر آن اضافه نمی کند. به نحوی که تنها چهار مود عکاسی Superior Auto، intelligent Auto، Program و Movie برای عکاسی دارد. احتمالا همه‌ی آن‌هایی که با دوربین‌های دیجیتال کار کرده‌اند به خوبی با این مودها آشنا هستند. به طور نمونه intelligent Auto مودی می باشد که با توجه به نوع صحنه و شرایط نوری، تنظیمات نور دهی را بر روی بهترین مقادیر قرار می‌دهد. Superior Auto نیز تقریبا همین می باشد به اضافه ه ی اینکه می‌تواند به دلخواه از بعضی مود ای صحنه هم انتخاب نماید.

بد نبیست بدانید به محض اینکه دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX10 را آماده‌ی عکاسی نمودید، می‌توانید با فشردن دکمه‌ی شاتر بر روی دوربین و یا لمس کردن دکمه‌ی شاتر مجازی بر روی نمایشگر دیوایس هوشمند، عکس بگیرید. همچنین امکان لمس برای فوکوس هم وجود دارد. هرچند که دوربین عکاسی زیبا دارای شیار کارت حافظه و امکان ذخیره سازی تصاویر بر روی کارت حافظه‌ی Micro SD هم هست، ولی اگر بخواهید عکس‌ها پس از گرفته شدن به دیوایس هوشمند شما منتقل شوند، متوجه یک تاخیر خواهید شد. تاخیری که هرچه فاصله‌ی دوربین عکاسی از دیوایس بیشتر می‌شود، افزایش می‌یابد. در ضمن هر بار پیش نمایش عکس به شما نشان داده می‌شود که می‌بایست با لمس کردن نمایشگر آن پیش نمایش را بردارید. هرگاه اپلیکیشن را ببندید هم، ارتباط بین دوربین و دیوایس هوشمند قطع می‌شود تا مجبور باشید دوباره آن‌ها را Pair نمایید. ضمنا در نظر داشته باشید زمانیکه دیوایس هوشمند شما در حال نمایش زنده از روی دوربین عکاسی می باشد، انرژی زیادی در حال مصرف شدن توسط رادیوی Wi-Fi می‌باشد و خیلی سریع می‌تواند به تمام شدن باتری منجر شود./ تعرفه عکاسی صنعتی

دوربین‌ عکاسی هایی که بر روی بیشتر تبلت ها و گوشی‌های امروزی قرار گرفته‌اند، به قدر کافی برای عکاسی‌های معمولی مناسب هستند و کیفیت مناسبی دارند. با این حال معمولا وقتی عکس آن‌ها را بر روی نمایشگرهای بزرگتر مشاهده می‌کنید و یا قصد عکاسی در تاریکی را دارید، نقاط ضعفشان معلوم می‌شود. به اضافه ی اینکه، زوم اپتیکال چیزی است که به ندرت در دیوایس های هوشمند یافت می‌شود. این جور مواقع است که دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX10 کاملا به کار می‌آید. به عنوان یک دوربین عکاسی نشانه و عکس با سنسور تصویر کوچک، عکس‌های خوبی در خارج و داخل مکان‌های مسقف ثبت می کند. علی الخصوص اینکه رنگ‌ها شفاف و بسیار عالی می باشند. اما با این جود همچنان سنسوری کوچک دارد و محیط عکاسی هرچه روشن‌تر باشد بهتر است. ضمنا همانند اغلب کامپکت های این چنینی، مناطق هایلایت خیلی راحت می‌سوزد. لنز آن نیز هرچند که ساخت خود سونی و تحت برند G است، ولی فقط در مرکز شارپنس زیادی دارد و هرچه به سمت گوشه‌ها بروید، با سرعت بیشتری از شارپنس کاسته می‌گردد. کیفیت ضبط ویدیویی هم به همین صورت، خوب و نه شگفت انگیز می باشد. ضمنا دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX10 می‌تواند ویدیوها را در رزولوشن 1440X1080p و سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کند که Full HD به شمار نمی‌شود.

در مجموع گفتنیست، خیلی احساس خوبی درباره‌ی دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX10 نداشتیم. دلایل ما هم شامل این می‌شد که دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX10 گران قیمت است و به طور کلی وسیله ای جداگانه و اضافی است که باید به همراه فرد دارنده‌ی گوشی هوشمند حمل شود. وسیله ای که باریک و کوچک هم نیمی باشد. در هنگام بررسی آن نیز متوجه شدیم که Pair کردن آن با دیوایس هوشمند خیلی سریع انجام نمی‌گیرد و این بدین معنی است که اساسا صحنه های خیلی سریع را از دست خواهید داد. معمولا کاربران موبایلی گوشی را به راحتی از جیب خود در می‌آورند، به سرعت عکس را ثبت می کنند و دوباره آن را در جیب خود فرو می‌برند. سرعت یکی از نقاط قوت عکاسی موبایلی می باشد. با این وسیله حتی پس از Pair کردن هم عکاسی سریعی نخواهید داشت. زیرا که دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات QX10 سنسور تصویر خیلی بزرگی ندارد، پس در نتیجه تفاوت کیفیت عکس‌های آن با کیفیت عکس‌های بهترین گوشی‌های هوشمند، زمین تا آسمان نمی باشد. در این زمینه دوربین عکاسی سونی QX100 به دلیل سنسور تصویر کاملا بزرگ، قطعا برتر می باشد. به همه این‌ها، عملکرد کند اپلیکیشن PlayMemories و امکانات کم آن را نیز اضافه نمایید که شدیدا به یک بروز رسانی و افزایش امکانات نیازمند می باشد.

در پایان باید بگوییم به نظر ما در مورد این دوربین دو چیز جذاب وجود دارد. یکی اینکه زوم اپتیکال 10 برابر آن کاملا کارآمد می باشد. زوم اپتیکال چیزی نیست که بتوانید بر روی گوشی‌های هوشمند پیدا کنید و اما دیگری این است که، از آن جایی که لازم نیست برای عملکرد، حتما دوربین عکاسی به گوشی متصل باشد، می‌توانیم از این وسیله به عنوان دوربین عکاسی ریموت استفاده نمود که هم بامزه می باشد و هم ممکن است بسیار کاربردی باشد./ قیمت عکاسی صنعتی

م: adorama.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *