بررسی دوربین NX20 سامسونگ

دوربین‌ عکاسی هایی مانند NX20 که مشابه دوربین‌های DSLR لنزهای قابل تعویض دارند، اما خبری از آینه‌ی داخلی، چشمی اپتیکال، جثه‌ی بزرگ و صدای بلند شاتر نمی باشد. در واقع این دوربین‌ عکاسی ها می‌توانند به عنوان دوربین عکاسی پشتیبان برای عکاسان DSLR ، یا آن‌هایی که کیفیت بالا و ویژگی‌های DSLR ها را دوست دارند ولی جثه‌ی بزرگ آن‌ها را نمی‌پسندند به کار روند. پیش‌تر به این دوربین‌ عکاسی ها، دوربین‌های میکرو چهار سوم هم گفته می‌شد.

NX20

این به آن دلیل بود بر روی مدل‌های نخست دوربین‌های بدون آینه-با لنز قابل تعویض، از سنسورهای تصویر با سایز 18X13.5 میلی متر بهره گرفته می‌شد. این سنسورهای تصویر به سنسورهای چهار سوم معروف هستند و از آن جایی که بر روی دوربین عکاسی کوچک‌تر به کار گرفته شدندمانند دوربین عکاسی بدون آینه و با لنز قابل تعویض Panasonic Lumix GF1 در سال 2008 در نتیجه به این دوربین‌ عکاسی ها میکرو چهار سوم گفته شد. اما اکنون می‌دانیم که کمپانی‌های مختلف سنسورهای تصویر مختلفی را بر روی این نوع دوربین‌ عکاسی ها می‌گذارند و بنابراین دیگر نمی‌توان به همه‌ی آن‌ها میکرو چهار سوم گفت.

خصوصیات دوربین عکاسی سامسونگ NX20
تاریخ معرفی به بازار: Apr 19, 2012
نوع سنسور : APS-C سنسور
پیکسل های موثر : 20 مگاپیکسل
دسته بندی دوربین : SLR-style mirrorless Sensor
تکنولوژی سنسور : CMOS

دوربین عکاسی دیجیتال سامسونگ NX20 مجهز به سنسور تصویر 23.5X15.7 میلی متری است که درست همان سنسور سایز APS-C است که بر روی دوربین‌های عکاسی DSLR قرار می‌گیرد. این در حالی است که مثلا دوربین عکاسیPentax Q مجهز به سنسوری با ابعاد 6.17X4.55 میلی متر امی باشد، یعنی همان سنسور تصویری که بر روی دوربین‌های کامپکت وجود دارد. در نتیجه مشاهده میکنیم که ظاهرا دیگر نمی‌توان به همه‌ی دوربین‌های با لنز قابل تعویض-بدون آینه، دوربین میکرو چهار سوم گفت. حتی از واژه‌ی کامپکت هم برای آن‌ها صرف نظر می‌کنیم چرا که ممکن است واقعا کامپکت نباشند.

این را نیز بگوییم که معمولا تا به حال کمپانی پاناسونیک از سنسور های تصویر چهار سوم استفاده کرده است و وضعیت برای المپوس نیز با بعضی استثنائات تقریبا به همین شکل بوده. این در حالی می باشد که سونی و سامسونگ از سنسورهای تصویر APS-C بر روی دوربین‌ عکاسی های خود استفاده نموده اند که البته با توجه به سنسور تصویر بزرگ از کیفیت عکس‌های آن‌ها نیز انتظار بیشتری می‌رود..در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین  عکاسی زیبا داشته باشیم.

قابل ذکر است که دوربین عکاسی دیجیتال سامسونگ  NX20  مدل جایگزین دوربین NX10 که در سال 2010 رونمایی شد؛ می‌شود. دوربین عکاسی دیجیتال سامسونگ  NX20 پیشرفت‌های خیلی زیادی را شاهد بوده و علاوه بر تجهیز به Wi-Fi داخلی برای انتقال بی‌سیم عکس‌ها و فیلم‌ها به دستگاه های سازگار، مجهز به سنسور تصویر 20 مگاپیکسلی هم می‌باشد. کمپانی سامسونگ از ویژگی Wi-Fi این دوربین با نام SMART Link هم یاد می‌کند. شما می‌توانید با این دوربین عکاسی مستقیما به شبکه وصل شوید و عکس‌هایی که گرفته‌اید را بر روی شبکه های اجتماعی مانند Facebook آپلود نمایید. و یا اینکه از طریق ویژگی Samsung Mobile Link Function، دوربین را به گوشی هوشمند، تبلت و یا تلویزیون سامسونگ خود متصل نمایید تا تصویر دوربین عکاسی مستقیما بر روی نمایشگر این دستگاه‌ها نمایش داده شود و بدین ترتیب یک منظره یاب بی‌سیم خواهید داشت./ عکاسی همایش

دوربین عکاسی Samsung NX20 از لحاظ ظاهری نسبت به دو مدل دیگر بیشتر شبیه به DSLR ها می‌باشد و ابعاد بزرگ‌تر و وزن سنگین‌تری هم دارد. البته به دلیل دستگیره‌ی نسبتا بزرگ و خوبی که دارد، به راحتی می‌توانید آن را در دست بگیرید. از نظر چینش دکمه‌ها، کنترل‌ها و دیگر ویژگی‌ها نیز خیلی شبیه به دوربین‌های DSLR سطح مبتدی است.

پیش از این درباره سنسور تصویر این دوربین توضیحاتی داده‌ایم. سنسور تصویر این دوربین، 20 مگاپیکسلی و از نوع APS-C CMOS است. یعنی هم بزرگ و هم با رزولوشن بالا. بنابراین به کیفیت و دقت عکس‌های آن امید خیلی زیادی داریم که البته این موضوع پس از تست عکس‌ها آشکار می‌شود. این در حالیست که NX10 از همین سنسور ولی با رزولوشن 15 مگاپیکسل بهره می‌برد و کیفیتی بسیار عالی را ارائه می‌داد. گستره‌ی حساسیت سنسور آن نیز تا 12,800 می‌باشد که نشان دهنده‌ی عملکرد حرفه ای دوربین و مناسبت آن برای عکاسی در شب است. این دوربین توانایی عکاسی در فرمت خام و حرفه ای RAW را نیز دارد که معمولا عکاسان حرفه ای تر به سراغ آن می‌روند چرا که به دلیل غیر فشرده بودن دست شما را برای ویرایش‌های بعدی باز تر می‌گذارد.

قابلیت فوکوس از مهمترین ویژگیهای یک دوربین عکاسی است. همانند دیگر دوربین‌های غیر DSLR و تقریبا همه‌ی دوربین‌های بدون آینه-با لنز قابل تعویضی که تا به حال دیده‌ایم، فن آوری فوکوس خودکار این دوربین نیز از نوع Contrast Detection یا تشخیص کنتراست می‌باشد. پیش از این انتظار می‌رفت که این فن آوری خیلی کندتر از فن آوری فوکوس خودکار Phase Detection که در دوربین‌های DSLR قرار دارد عمل کند، ولی اکنون شاهد این هستیم که در بسیاری از دوربین‌های این چنینی، سرعت فوکوس خودکار واقعا نزدیک به سرعت فوکوس خودکار در دوربین‌های DSLR است.

قابل ذکر است دوربین عکاسی دیجیتال سامسونگ NX20 مجهز به نمایشگر 3 اینچی چرخنده‌ی 614,000 پیکسلی است. نمایشگر از نوع AMOLED است که در نتیجه کیفیت بسیار بالایی را ارائه می‌دهد و مصرف کمی هم دارد. این در حالی است که مدل ارزان قیمت‌تر NX1000 مجهز به نمایشگر 921,000 پیکسلی می باشد که البته AMOLED نمی باشد و از نوع TFT می‌باشد. چشمی الکترونیکی آن نیز که رزولوشن 1.44 میلیون پیکسل را داراست، کیفیت خیلی بالایی را ارائه می‌کند و با توانایی پوشش 100 درصد میدان دید آپشن بسیار خوبی برای کادر بندی در عکاسی می‌باشد. ویژگی چرخندگی نمایشگر باعث می‌شود که بتوانید خیلی راحت‌تر در جهات مختلف عکاسی نمایید. اما ویژگی بسیار خاصی که این نمایشگر دارد این است که فاصله‌ی خالی بین نمایشگر و شیشه‌ی محافظ با نوعی صمغ ضد UV پر شده که سبب می‌شود تا بازتاب‌های داخلی کاهش یابد و بدین  صورت شفافیت و کنتراست در شرایط نوری مختلف بهبود پیدا نماید.

باید بگوییم برخلاف دو دوربین عکاسی NX210 و NX1000، بیشینه‌ی سرعت شاتر دوربین عکاسی دیجیتال سامسونگ  NX20 تا 1/8000 ثانیه و کمینه‌ی آن تا 30 ثانیه می باشد که این گستره حتی از گستره‌ی سرعت شاتر دوربین‌های DSLR سطح مبتدی نیز بیشتر می‌باشد تا عملکردی کاملا حرفه ای برای شما داشته باشد. از دیگر ویژگی‌های حرفه ای این دوربین عکاسی شکیل می‌توانیم به مودهای عکاسی Manual، Shutter priority و Aperture priority اشاره کنیم که کنترل کاملی بر روی نور دهی را به شما می‌دهند. این مودهای عکاسی می‌توانند از طریق پیچ تنظیم بالای دوربین انتخاب شوند.

اگر از جمله‌ی کاربران مبتدی یا آن‌هایی می باشید که حوصله‌ی درگیر شدن با تنظیمات نور دهی دوربین خود را ندارند، می‌توانید مود عکاسی Smart را انتخاب نمایید تا بدین ترتیب برای عکاسی فقط لازم باشد که دوربین را به سوی سوژه نشانه بروید و دکمه‌ی شاتر را فشار دهید تا بهترین و با کیفیت‌ترین عکس به صورت خودکار ثبت گردد. همان‌طور که ذکر کردیم سرعت عکاسی پیاپی آن نیز 8 فریم بر ثانیه است که سرعتی کاملا بالاتر از بیشتر دوربین‌های عکاسی DSLR می باشد.ضمنا دوربین عکاسی دیجیتال سامسونگ  NX20 مجهز به مودهای عکاسی Panorama، 3D و 3D Panorama نیز می باشد.

دوربین عکاسی دیجیتال سامسونگ  NX20مجهز به فلاش داخلی Pop-up با برد 11 متر نیز می باشد که یک فلاش بسیار قوی هست. اما حتی اگر نخواستید از آن استفاده کنید،شما  می‌توانید از طریق کفشک فلاش اکسترنال، از فلاش های قابل خریداری مدل SEF-42A و SEF220A استفاده کنید. همچنین از طریق همین کفشک فلاش اکسترنال، شما می‌توانید GPS مدل WGS84 را نیز متصل کنید.
شایان ذکر است که دوربین عکاسی دیجیتال سامسونگ  NX20 قابلیت ضبط ویدیویی 1080p Full HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه را نیز داراست که خوشبختانه می‌تواند علاوه بر فرمت H.264، در فرمت MPEG4 هم ذخیره شود. صدا نیز به صورت استریو ذخیره می‌گردد. به وسیله‌ی پورت و کابل HDMI هم می‌توانید فیلم‌ها و عکس‌های گرفته شده را مستقیما به تلویزیون‌های دیجیتال منتقل کنید و تماشا نمایید. اما شاید بزرگ‌ترین مسئله ای که در این قسمت با آن برخوردیم، جایگیری نامناسب دکمه‌ی قرمز رنگ Record می باشد که نه در قسمت پشتی و نه در قسمت بالایی قرار گرفته، بلکه بر روی لبه قرار دارد که به نظرمان چندان مناسب نمی باشد. عکس‌ها و فیلم‌های گرفته شده بر روی کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC ذخیره می‌گردند. باتری لیتیوم-یونی BP1310 نیز در هر بار شارژ کامل قابلیت پشتیبانی برای ثبت تا 360 عکس را بر روی این دوربین  عکاسی جذاب داراست.

همانطور که پیشتر توضیحاتی در این زمینه دادیم دوربین عکاسی دیجیتال سامسونگ  NX20 مدل دیگری از دوربین‌های عکاسی بدون آینه-با لنز قابل تعویض کمپانی سامسونگ می‌باشد که پیشرفت‌های خوبی را نسبت به NX10 شاهد بوده است و شاید از خاص‌ترین ویژگی آن بتوانیم به همان Wi-Fi داخلی اشاره کنیم. دوربین عکاسی دیجیتال سامسونگ  NX20 از همه‌ی لنزهای NX mount سامسونگ نظیر لنزهای 16mm، 18-55mm، 18-200mm، 20mm، 20-50mm، 30mm، 50-200mm، 60mm و 80 میلی متر پشتیبانی می‌نماید. در آینده نزدیک سعی می‌کنیم آپدیت هایی را بر روی این نقد و بررسی داشته باشیم.

به هرحال مهمترین وظیفه دوربین عکاسی گرفتن تصایویر خوب است. در پایان باید بگوییم از لحاظ کیفیت عکس‌ها باید توضیح دهیم که عملکرد دوربین عکاسی دیجیتال سامسونگ  NX20 فوق‌العاده می باشد. سنسور تصویر 20 مگاپیکسلی این دوربین عکاسی زیبا قابلیت  تولید عکس‌های JPEG بدون نویز از ایزو 100 تا 800 را دارد. عکس‌ها در ایزو 1600 کاملا خوب می باشند و فقط مقداری نویز در ایزو 3200 مشاهده می‌گردد. ولی در حساسیت‌های بالاتر 6400 و 12,800 عکس‌ها از نظر نویز و کاهش مقدار جزئیات در وضعیت بدی قرار می‌گیرند. عکس‌ها در فرمت RAW نویز بیشتری دارند. کمینه‌ی سرعت شاتر این دوربین عکاسی فوق العاده 30 ثانیه می‌باشد و جالب می باشد که یک حالت Bulb نیز دارد که البته نه به میزان نامحدود، بلکه تا سقف 8 دقیقه توانایی باز نگه داشتن دیافراگم را به شما ارائه می‌کند. در مود پیش‌فرض و استاندارد رنگ‌ها بدون اینکه غلظتی بیش از حد داشته باشند کاملا شفاف می باشند. از رقبای مهم دوربین عکاسی دیجیتال سامسونگ  NX20 می‌توانیم به دوربین های Sony NEX-7، NEX-5، Pentax K-01، Panasonic Lumix DMC-GX1،Olympus OM-D E-M5 و Nikon 1 V1 اشاره کنیم./ تعرفه عکاسی مراسمات

م: adorama.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *